با فیزیوتراپی به نشستن کودک خود کمک کنید

چگونه با آموزش نشستن صحیح به کودک از سلامت جسمانی او مطمئن شویم؟

همه نوزادان، به صورت یکسان رشد ندارند و به همین دلیل است که در سنین گوناگون به نقاط عطف خود می‌رسند. لازم است بدانید که نرسیدن به این نقاط عطف می‌تواند نشان دهنده مشکلات پیچیده ای باشد که لازم است برای تشخیص آنها با پزشک متخصص اطفال خود، پیشرفت کودک را رصد کنید. فیزیوتراپی یا تمرینات توسعه یافته ای که توسط فیزیوتراپ‌ها انجام می‌شوند، به کودک در رسیدن به نقاط عطف جسمی کمک می‌کند.  

 

در مورد نحوه خوابیدن نوزادان، لازم است تا نکاتی را در نظر داشته باشید. همه کودکان لازم دارند تا در زمان بیداری، به روی شکم بخوابند تا عضلات گردن و پشت آنها تقویت شود و به این صورت برای نشستن آماده شوند. اما در این حالت لازم است تا در کنار او باشید و اطمینان حاصل کنید که دهان و بینی او پوشیده نشده باشد. همچنین می‌توانید نوزادتان را روی شکم خود بخوابانید و با او صحبت کنید تا سرگرم شود. با این حال لازم است بدانید که خوابیدن نوزادان به شکم در خواب، خطرناک است و ممکن است باعث بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزادان شود. 

 

درباره سندروم مرگ ناگهانی نوزاد چه می‌دانید؟ این بلاگ را حتما مطالعه کنید!

 

برای کمک به نشستن نوزاد از لوازم جانبی استفاده کنید.

هنگامی که کودک شما به 3 یا 4 ماهگی رسید، می‌توانید او را در حالت نشسته قرار دهید. به این منظور چهار زانو نشسته و کودک را روی پای خود بنشانید یا از لوازم کمکی مخصوص نوزاد استفاده کنید.

 

کودک خود را برای نشستن تمرین دهید.

در صورتی که نوزاد شما به سن 3 یا 4 ماهگی رسیده است، می‌توانید به حالت خوابیده به پشت، پاهای او را بالا بیاورید تا حالت نشسته به خود بگیرد و با این تمرین او را به نشستن عادت دهید. همچنین برای تقویت عضلات گردن و پشت می‌توانید تمرین دیگری با او انجام دهید. به این صورت که هنگامی که خوابیده است، دست‌های او را بگیرید و به آرامی او را به حالت نشسته برسانید. این تمرین علاوه بر تقویت عضلات پشت و گردن، به نوزاد شما کمک می‌کند تا پاسچر یا وضعیت بدنی مناسبی داشته باشد، زیرا که نوزاد سر خود را در راستای بدنش نگه خواهد داشت. 

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : حالت صحیح نشستن نوزاد چگونه است؟

 

از وسایل کمک بگیرید.

وسایل و اشیاء را در محلی قرار دهید که کودک برای رسیدن به آنها نیاز به نشستن داشته باشد. به این صورت تشویق می‌شود تا برای به دست گرفتن وسایل، نشسته و وضعیت مناسب را نیز حفظ کند و به این صورت عضلات سر و گردن و پشت او تقویت می‌شوند. 

 

تمریناتی برای تقویت بازوی کودک

تمرین شکمی: هنگامی که کودک روی شکم قرار دارد، عضلات گردن، پشت و بازوی او تقویت می‌شوند. کودک در این حالت برای دید بهتر، با بازو خود را بالا می‌کشد و همین مسئله به تقویت عضلاتش کمک می‌کند. پزشکان توصیه کرده‌اند که از بدو تولد روزی 2 الی 3 بار و حداکثر تا 5 دقیقه در هر بار، نوزاد را روی شکم قرار دهید. با افزایش سن کودک می‌توانید مدت زمان تمرینات شکمی را افزایش دهید. همچنین برای تشویق کودک به انجام تمرینات شکمی و سرگرم شدنش، می‌توانید از اسباب بازی‌های رنگارنگ استفاده کنید. لوازم بازی را کمی دور از دسترس او قرار دهید تا برای رسیدن به آنها لازم باشد دست خود را دراز کند.

 

تمرین کمکی به دست نوزاد: انگشت خود را سمت کودک ببرید و اجازه دهید تا انگشت شما را با دست خود بگیرد. این حرکت، باعث تقویت عضلات بازو و انگشتان نوزاد می‌شود. همچنین می‌توانید دست‌های او را به آرامی گرفته و با بردن آنها به سمت بالا، پایین و روی سینه او، دست‌های کوچکش را تمرین دهید.

 

استفاده از آهنگ و موسیقی: همه کودکان حتی نوزادان نیز، علاقه زیادی به موسیقی دارند و نمی‌توانند از رقصیدن جلوگیری کنند. با پخش کردن موسیقی و ترکیب کردن حرکات موزون با دست زند، کودک خود را به رقصیدن تشویق کنید. کودک را به حالت نشسته یا دراز کشیده قرار دهید و با دادن جغجغه ای به دستش، اجازه دهید دستش را به بالا برده و تکان دهد. به این صورت هماهنگی عصب و عضله او را تقویت می‌کنید. 

 

تمرین دادن کودک با تلفیقی از بازی: هنگامی که کودک شما توانست بنشیند، او را کم کم برای ایستادن تمرین دهید. به این صورت که دست او را بگیرید و بکشید تا به حالت ایستاده قرار بگیرد. در همین حین بگویید (بالا می‌رویم) یا از جمله دیگری استفاده کنید تا کودکتان فکر کند که این تمرین یک بازی سرگرم کننده است.

 

در انتهای این نوشته به شما والدین محترم پیشنهاد می‌دهیم بلاگ " وزن مناسب نوزاد چقدر است " را مورد مطالعه قرار دهید.

 

مطلب های تصادفی